Strona główna    Prześlij do znajomego    Forum dyskusyjne    Pobierz banner    Kontakt
 
 
 
MAŁE DZIECKO
 
RADY I PORADY
 
PRZEDSZKOLE
KĄCIK NAUCZYCIELSKI
 
 
Internet
     
 

>> Przedszkole >> Uczyć bawiąc 

Uczyć bawiąc

Dziecko to mały człowiek. Nie oznacza to jednak, że jego potrzeby w związku z tym są mniejsze - wręcz przeciwnie. Oprócz miłości, ubrań i mądrych zabawek potrzebuje bodźców, które w odpowiedni sposób mogą ukierunkować jego rozwój. W przeciwnym wypadku traci z wiekiem naturalną chęć nauki.
Wszyscy psychologowie są zgodni, że dzieciństwo to najważniejsze etap w życiu. Od niego zależy w znacznym stopniu dalszy rozwój człowieka. To właśnie ten okres,
w którym kształtują się podstawowe funkcje psychiczne i biologiczne. Warto mieć tego świadomość, a wtedy każdy rodzic będzie się starał jak najbardziej wspomóc dziecko w harmonijnym rozwoju.

R jak reforma
Reforma edukacji zakłada pójście do szkół sześcioletnich dzieci. Teoretycznie to niewielka różnica - po prostu młody człowiek rozpoczyna przygodę ze szkołą o rok wcześniej.
W przypadku dziecka okres 12 miesięcy ma duże znaczenie. Coraz częściej mówi się o braku przygotowania intelektualnego i emocjonalnego uczniów do podjęcia edukacji. To jest prosta droga prowadząca do „nerwicy szkolnej”, niestety coraz częściej diagnozowanej. Tak nie powinno być. Nauka i obowiązki szkolne mogą być odbierane przez dziecko pozytywnie. Musi być jednak spełniony jeden warunek
- odpowiednie przygotowanie. To rola nie tylko rodziców, ale przede wszystkim przedszkoli. Poprzeczka została naprawdę wysoko podniesiona.

Z jak zabawa
Uważa się, że zabawa jest dla małego człowieka tym, czym praca dla dorosłego.
W zabawie nie chodzi, więc tylko o uczucie przyjemności, jakie jej towarzyszy. To przede wszystkim czas, kiedy dziecko może się bardzo dużo nauczyć. Świadomość tego faktu jest coraz większa. Przede wszystkim w coraz większej ilości przedszkoli i żłobków zwraca się uwagę na rolę zabawy w edukacji małego człowieka. Jak mówi Dominika Malkiewicz, dyrektor Akademii Elfów: W naszym przedszkolu będziemy głównie wykorzystywać zabawy fundamentalne. Współczesna praktyka dowodzi, że połączenie wesołej zabawy ze stymulacją wszystkich zmysłów ( wzroku, słuchu, węchu, smaku, czucia) zapewnia dziecku wszechstronny rozwój intelektualny. To szczególnie ważne w pierwszych trzech latach życia dziecka. W tym okresie mały człowiek nie jest w stanie zaplanować zabawy ani odtworzyć pewnych mechanizmów z pamięci. Napotykając na przedmiot zaczyna się dopiero zastanawiać nad jego użytecznością. W tym przypadku zabawy fundamentalne spełniają funkcję przygotowawczą, bo przygotowuje dziecko do wejścia w świat, do życia.
"Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż, a zapamiętam. Zainteresuj - wówczas zrozumiem”.
Słynne chińskie przysłowie doskonale obrazuje mechanizm nauczania małego dziecka. Nie tylko treść przekazu jest ważna, ale przede wszystkim sposób w jaki jest przekazywana. Pod tym względem zabawy fundamentalne okazują się dla przedszkolaków znakomitą formą przekazu. Młody człowiek jest bardzo specyficznym uczniem. Jego edukacja stanowi dla prawdziwego pedagoga wyzwanie. Nie wystarczy samo wyłożenie tematu, celem nauczyciela powinno być wzbudzenie zainteresowania ucznia. To klucz do sukcesu. Jeśli chcecie zobaczyć, jak takie zajęcia wyglądają w praktyce, dobrym wyjściem jest skorzystanie z dni otwartych, często organizowanych przez przedszkola (jak np. www.akademiaelfow.pl). Dni otwarte to okazja do zadania wszelkich pytań, oraz do zobaczenia, jak zabawy fundamentalne stosowane są w codziennej pracy z dziećmi.

Inteligencja wieloraka
Nauka staje się bardziej skuteczna, gdy łączy różne metody by w maksymalny sposób zaangażować różne rodzaje inteligencji (inteligencję językową, matematyczno-logiczną, wizualno-przestrzenną, muzyczną, interpersonalną, intrapersonalną (refleksyjną), ruchową i przyrodniczą). Dzieci mało zdolnych tak naprawdę nie ma. Każde jest na swój sposób niezwykłe. W każdym tkwi ogromny potencjał. Ważne jest nie tylko podejście rodziców, ale również pedagogów. To nie mogą być przypadkowi ludzie. Każde dziecko rodzi się, jako jednostka twórcza. Nieumiejętne nauczanie potrafi jednak tę cechę niemal całkowicie zlikwidować.
Odpowiednia placówka
Rodzic świadomy tego jak ważne są pierwsze lata życia dziecka wybiera z wielką starannością odpowiednie przedszkole lub żłobek. Taka placówka powinna nie tylko odznaczać się rodzinną atmosferą. To ważne, bo dziecko powinno chcieć do niej uczęszczać. Nie wolno jednak zapominać o czynniku edukacyjnym. Odpowiednio prowadzone zajęcia przygotowują dziecko psychiczne i emocjonalnie do kontynuowania edukacji w szkole. Decyzja o wyborze przedszkola powinna być uważnie przemyślana.

Każde dziecko jest zdolną i twórczą jednostką. Potrzebuje tylko tak naprawdę odpowiednich warunków, by się pięknie rozwijać. Tak jak nasionko wymaga żyznej gleby, słońca i wody, tak dziecko musi mieć kochających rodziców oraz odpowiednio przygotowaną kadrę pedagogiczną w przedszkolu.

Katarzyna Jancewicz
 
 
 
 
 
     
 
23 marca 2017 
czwartek 21:08
 
HOME
FORUM
PORADNIE
PRZEDSZKOLA
 
 

REKLAMA



 
 góra     powrót
© STEP   |   Design by 3xw.pl   |   Hosting Infocomp