Strona główna    Prześlij do znajomego    Forum dyskusyjne    Pobierz banner    Kontakt
 
 
 
MAŁE DZIECKO
 
RADY I PORADY
 
PRZEDSZKOLE
 
KĄCIK NAUCZYCIELSKI
 
Internet
     
 

>> Kącik nauczycielski >> Propozycje dla przedszkoli >> "Zabawy fundaMentalne" we wspomaganiu rozwoju dziecka. 

"Zabawy fundaMentalne" we wspomaganiu rozwoju dziecka.

Dziecko przychodzi na świat, posiada swój potencjał intelektualny rozwijany przez całe życie w procesie wychowania i edukacji.
Najbardziej intensywny rozwój dziecka następuje do 5 roku życia. Jego systemy zmysłowe (które pozwalają odbierać, przetwarzać i korzystać z informacji, którymi poznajemy rzeczy, zjawiska) rozwijają się i następuje integracja sensoryczna czyli współdziałanie systemów zmysłowych ze sobą. Z różnych przyczyn owa integracja sensoryczna napotyka na przeszkody spowodowane np.: indywidualnym rozwojem (tempem rozwoju), jak również zaburzeniami spowodowanymi czynnikami zewnętrznymi takimi jak: choroby, schorzenia, deficyty wzroku, słuchu itp., czy w końcu brakiem odpowiedniej stymulacji czyli zbyt mało czasu poświęconego dziecku, brak dostatecznej ilości informacji itd.
A przecież oczekiwania Rodziców wobec własnego dziecka, ich aspiracje i marzenia są ogromne. Każdy chciałby aby jego pociecha była najmądrzejsza i najpiękniejsza.

Dziecko rozwija się samodzielnie, ale jeśli ma kłopot z integracją sensoryczną zaczyna odnosić niepowodzenia w swoim działaniu. Te niepowodzenia sprawiają, że dziecko zaczyna mieć samo o sobie złe zdanie. Próbuje ale mu nie wychodzi stara się ale nie odnosi sukcesu, więc traci motywację, nie chce, mówi „nie potrafię”, „nie będę”, „nie chce mi się”. Zamiast czekać na taki obrót spraw warto wziąć sprawę we własne ręce i wspomagać rozwój dziecka od początku Jego życia aby mogło odnieść sukces w Olimpiadzie życia.
Do tej olimpiady człowiek przygotowuje się od momentu przyjścia na świat i poprzez proces rozwojowo – poznawczy i integracyjno – zmysłowy, logiczno – pamięciowy zbiera informacje, przetwarza je, korzysta z nich. W tym procesie powoli rodzi się „dojrzałość szkolna”, czyli czas, w którym dziecko jest przygotowane do podjęcia nauki w szkole. Żeby nastąpiła dojrzałość szkolna – dziecko musi mieć zintegrowane wszystkie systemy zmysłowe, co w sposób naturalny następuje od 5-go do 9-go roku życia. Trzeba więc wspomagać proces integracji zmysłowej u młodego człowieka, aby w wieku 6-ciu lat bez względu na indywidualne preferencje integracji zmysłowej, był w pełni przygotowany do nauki i mógł odnosić sukcesy, aby nauka była przyjemnością.

W jaki sposób integrować u dziecka systemy zmysłowe, aby proces nadal przebiegał w sposób jak najbardziej naturalny? Jeżeli u 4-ro czy 3 latka będziemy stosować formy terapeutyczne naruszamy rozwój emocjonalno – społeczny dziecka i nie odmieniamy zaplanowanego celu. Należy zacząć od rozpoznania potrzeb małego dziecka przez rodzica, który jest w bezpośrednim, ciągłym kontakcie ze swoim dzieckiem i to rodzic bezustannie poza swoją świadomością jest terapeutą własnej pociechy – wpływa wszechstronnie na jego rozwój. To dziecko i rodzice łączy relacja na podstawie, której rozpoznane potrzeby muszą być zaspokajane.

Forma zaspokajania wzajemnych potrzeb może być celowym działaniem rozwijającym, które rodzic może dać swojemu dziecku jako najlepszy prezent. Ten czas kiedy rodzic jest z dzieckiem w domu od narodzin do 5-ciu lat jest czasem najcenniejszym rozwojowo dla dziecka.

Zabawy fundaMentalne – rozwijające od podstaw, wpływające na integrację sensoryczną to nazwa, którą każdy rodzic, opiekun powinien się zainteresować, a przedszkola i żłobki również powinny odnieść się do tej nazwy szczególnie ciepło. Dlaczego?
Ponieważ „Zabawy fundaMentalne” to gotowy pakiet zabaw rozwijających z bogactwem oddziaływań, technik, tematyk w zależności od nastroju, pogody i kondycji wszystkich uczestników. Poszczególne aktywności skonstruowane są w oparciu o rozwój sensoryczny dziecka i prowadzi w sposób prosty do realizacji celu sensorycznej integracji. Karty z zabawami posiadają szczegółowe instrukcje z informacją o tym na rozwój jakiej inteligencji zabawa oddziałuje i jakie przyniesie profity po zrealizowaniu jej w odniesieniu do umiejętności szkolnych.

Dlatego „Zabawy…” mogą i powinny być realizowane jako twórcza rozwijająca zabawa w rodzinnym domu z rodzicami i rodzeństwem od momentu narodzenia dziecka, w chwili kiedy naprawdę zaczyna się proces wychowania i edukacji dziecka. W późniejszym czasie twórcza zabawa powinna być przeniesiona z gruntu rodzinnego do przedszkola, które głównie bierze w tym czasie odpowiedzialność za przygotowanie dziecka do realizowania obowiązku szkolnego. Przedszkole, w którym wdrożone do codziennych aktywności będą pakiety „Zabaw fundaMentalnych” ,będą swoim poziomem merytorycznym przewyższać placówki które zrezygnują z wprowadzania programu.


„Zabawy fundaMentalne” realizują potrzeby dziecka takie jak:
- zabawa, twórcza aktywność ,sprawstwo i kompetencja
- poznanie , obserwacja, zapamiętywanie informacji i korzystanie z nich
- bycie z Rodzicem, tworzenie więzi,
- harmonia rozwoju emocjonalnego, poczucie bezpieczeństwa,
- potrzeba posiadania autorytetu i odnoszenia się do niego,
- potrzeba rozwoju społecznego, bycia z rówieśnikami,
- potrzeba rozwoju sensorycznego czyli współdziałania wszystkich systemów zmysłowych potrzebna do poznawania zjawisk, wyciągania wniosków, zdobywania następnych umiejętności.

Nauczycielka chce mieć przekonanie, że dzieci z jej grupy rozwijają się w sposób zapewniający im w przyszłości dobrą naukę i sukcesy życiowe. Korzystając z tego programu może tą wiedzę posiąść.


Strona internetowa Zabawy fundaMentalne

Dorota Rudzińska-Friedel
 
 
 
 
 
     
 
2 kwietnia 2020 
czwartek 8:08
 
HOME
FORUM
PORADNIE
PRZEDSZKOLA
 
 

REKLAMA




 góra     powrót
© STEP   |   Design by 3xw.pl   |   Hosting Infocomp