Strona główna    Prześlij do znajomego    Forum dyskusyjne    Pobierz banner    Kontakt
 
 
 
MAŁE DZIECKO
 
RADY I PORADY
 
PRZEDSZKOLE
 
KĄCIK NAUCZYCIELSKI
 
Internet
     
 

>> Kącik nauczycielski >> Konspekty i programy >> Zabawy tropiące w przedszkolu 

Zabawy tropiące w przedszkolu

Zabawa jest podstawowa formą działalności dzieci w wieku przedszkolnym. Duże znaczenie, jakie ma zabawa dla dzieci powoduje, ze stała się ona przedmiotem zainteresowania i badań wielu pedagogów, psychologów, socjologów, historyków kultury oraz wszystkich zainteresowanych problemami rozwoju człowieka. Dzieci podejmują zabawę spontanicznie, ale też chętnie biorą udział w zabawach przygotowanych przez nauczycielkę.

Wśród wielu rodzajów zabaw podejmowanych przez dzieci w przedszkolu występują zabawy tropiące. Ten rodzaj zabaw jest słabo rozpowszechniany wśród nauczycielek przedszkoli, mimo iż stwarzają one wiele możliwości wychowawczych i dydaktycznych.

Propagatorką zabaw tropiących w przedszkolu jest I.Suchanek Zwróciła ona uwagę na to, że zabawy tropiące w przedszkolu oprócz tego, ze w sposób atrakcyjny pozwalają spędzić czas, są korzystne dla zdrowia i psychicznego odprężenia dzieci. Są symbolem swobody i radości, symbolem działań podejmowanych dobrowolnie , bez przymusu.

Zabawy terenowe, których główną cechą jest chodzenie po śladach, znakach, szukanie tropów są wyjątkowo kształcące. Stanowią pole do różnorodnych form aktywności dzieci, na przykład myślenia z uwzględnieniem przyczyny i skutku, ćwiczenia pamięci i in. sprawności m.in. ruchowych. Poszerzają osobiste doświadczenia dzieci, są okazją do nabywania nowych wiadomości i umiejętności w bezpośrednim kontakcie a otoczeniem. Zabawy tropiące mają wpływ na rozwój emocjonalny dziecka, wywołują pozytywne motywacje do wysiłku fizycznego i intelektualnego, ćwiczą odraczanie reakcji, dyscyplinują.
Zabawy tropiące mają znaczenie wychowawcze, ponieważ wyrabiają zaradność, samodzielność, wytrzymałość, umiejętność współzawodnictwa, inicjatywę, pomysłowość oraz stwarzają okazję do szlachetnego współzawodnictwa. Nauczyciel prowadzący zabawę tropiącą stymuluje dziecięce myślenie, mowę, aktywność. Dzięki atrakcyjności ,dzieci nie męczą się i chętnie uczestniczą w zabawie wykonując kolejne zadania. Zabawa tropiąca jest formą aktywności, podczas której dziecko uczy się w wyniku przeżyć i działań praktycznych. Dlatego jest formą nadającą się do realizowania różnych treści programowych z zakresu wychowania przedszkolnego.

Czas trwania zabawy dla dzieci sześcioletnich jest nie dłuższy niż 35 minut. Wybranym terenem zabawy może być sala przedszkolna, budynek przedszkolny, ogród, park. las lub osiedle.

Jak twierdzi I.Suchanek:
,,Takie środowiska jak: park, łąka, las nadają się do tropienia przyrody. Skarbem będzie tworzywo przyrodnicze do zabaw i zajęć, a celem pytania i wątpliwości , na które dzieci same w tym otoczeniu znajdą odpowiedź. Przyroda jest tu sprawą najważniejszą ....\"(I.Suchanek; Zabawy tropiące w wychowaniu w przedszkolu).

Biorąc po uwagę wiele pozytywnych cech charakteryzujących zabawy tropiące powinny być one coraz częściej włączone do pracy wychowawczo- dydaktycznej w przedszkolu.


Zofia Żarnowska

E-mail do autorki : zosiula@interia.pl
 
 
 
 
 
     
 
29 czerwca 2022 
środa 3:21
 
HOME
FORUM
PORADNIE
PRZEDSZKOLA
 
 

REKLAMA




 góra     powrót
© STEP   |   Design by 3xw.pl   |   Hosting Infocomp