|
|
|
|
|
| Swobodna zabawa dzieci pod ścisłą ochroną! | Zabawa zajmuje centralne miejsce w wychowaniu przedszkolnym. Bez zabawy bowiem oraz swobody ekspresji i spontanicznego działania nie da się wychowywać człowieka aktywnego, samodzielnego, zdolnego do inicjatywy. Grażyna MALIK Przedszkole STEP |
Dziecko zdolne w przedszkolu | Dziecko rodzi się wszechstronnie uzdolnione, z pełną możliwością rozwoju we wszystkich kierunkach, potencjalną wybitną inteligencją, zadatkami na rozwijanie wielkiej twórczości oraz dużym talentem społecznym. Trzeba stworzyć mu możliwości ich maksymalnego rozwoju. Alicja Buczek |
Inne w domu, inne w przedszkolu | Bywa, że dziecko zupełnie inaczej zachowuje się w domu, a inaczej w grupie przedszkolnej. W jednym przypadku dziecko ciche i spokojne w domu – w przedszkolu za żadne skarby nie chce podporządkować się grupowym zasadom. Bywa też odwrotnie; mama nie może się nadziwić, że jej dziecko słucha pani, grzecznie się bawi, chętnie pomaga pani i innym dzieciom, sprząta po sobie zabawki. Małgorzata Piotrowska |
Podstawowe wartości procesu wychowania. | Podstawową zasadą wychowania jest życzliwość, zaufanie, poszanowanie odrębności, i osobisty przykład. Nauczyciel, żyjący w harmonii ze światem i samym sobą, zdolny do empatii, będzie dla dziecka przykładem godnym naśladowania, wychowawcą i przyjacielem. mgr Agnieszka Bąk |
Edukacja ekologiczna w przedszkolu | |  | Dziecko to istota, która wchodzi intensywnie w relacje z bliższym i dalszym otaczającym je światem. Ważną rolę w tym procesie odgrywa zapoczątkowana już w przedszkolu edukacja, która polega na kształtowaniu u dzieci przedszkolnych odpowiedzialności za stan przyrody. Edukacja ekologiczna jest także działalnością promującą zdrowy styl życia.
Alicja Szafraniak |
Jadwiga Korczakowska | |  | Dnia 6 lutego 2006 r. mija setna rocznica urodzin Jadwigi Korczakowskiej. Z tej okazji chciałabym zainteresować Państwa osobą i twórczością tej wybitnej polskiej pisarki, która przez szereg lat związana była z Wydawnictwem NASZA KSIĘGARNIA. Serdecznie zapraszam do zapoznania się z życiorysem Jadwigi Korczakowskiej.
Agata Janaszek |
Renesans pedagogiki Marii Montessori | Maria Montessori stworzyła metodę, która po dziś dzień „święci triumfy”. Celem wychowania było wszechstronne kształcenie zmysłów oraz swoboda w wychowaniu. Grażyna MALIK |
Słuchać, zrozumieć i nazywać | Najważniejsze jest by słuchać uważnie tego co dzieci do nas mówią i co przy tym robią, a gdy jeszcze spróbujemy to zrozumieć i nazwać wiele przyjemniej i łatwiej będzie się nam pracowało! Barbara Michniewicz |
Inteligencja emocjonalna dzieci przedszkolnych . | Artykuł dotyczacy inteligencji emocjonalnej dzieci przedszkolnych . Autorka dostrzegła w swojej pracy z dziećmi przedszkolnymi potrzebę usystematyzowania oddzialywań w sferze emocjonalnej. Opracowała też program pt Myślę i czuję dla dzieci 5-letnich, stymulujący rozwój inteligencji emocjonalnej. Renata Wypych |
Wczesna nauka czytania w przedszkolu | |  | Nowatorska metoda wg. koncepcji I. Majchrzak którą pragnę przybliżyć wszystkim zainteresowanym dotyczy wczesnej nauki czytania. Znajduje ona zastosowanie już u bardzo małych dzieci (2 - 3 latków). Jolanta Bot |
Prawa dziecka przedszkolnego | |  | Ogromną rolę w uświadamianiu praw i obowiązków dziecka odgrywa nauczyciel. Istnieje stała potrzeba uświadamiania dzieciom, jak również ludziom dorosłym prawa dziecka. Autorka publikuje także scenariusz do zajęć "My dzieci mamy swoje prawa". Renata Wypych |
Wychowanie literacko – teatralne w przedszkolu | Dziecko w wieku przedszkolnym jest nie tylko dobrym rozmówcą i słuchaczem, jest też dobrym aktorem. Lubi zatem odgrywać różne role wzięte bądź z rzeczywistości, bądź z opowiadań czy bajek. Czasem inscenizacje rodzą się u dzieci naturalnie i spontanicznie, wówczas pomoc dorosłego nie jest potrzebna, czasem jednak właśnie dorosły może stać się ich inspiratorem i organizatorem. Małgorzata Rosińska |
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – JAK JEJ ZARADZIĆ | Agresja towarzyszy nam od urodzenia. Już niemowlę, później małe dziecko, młody człowiek i dorosły poprzez agresję zwracają uwagę na swoje potrzeby. Bez agresji nikt, a już na pewno nie małe dziecko nie miałby siły sprzeciwić się i powiedzieć,,nie”. Marks Dorota |
Edukacja przez ruch | |  | „Edukacja przez ruch”- to system form i metod kształcenia oraz terapii, który wykorzystuje naturalny, spontaniczny ruch organizmu. Człowiek rusza się, a więc przez ruch uaktywnia zmysły, dzięki którym poznaje otaczający go świat. W załączniku konspekt do zajęć.Kamila Babińska |
Metody relaksacji w pracy z dziećmi | Pragnę przekonywać, a może jedynie przypomnieć jak ważną i swoistą rolę w procesach wychowawczych pełnią ćwiczenia relaksacyjne. Mają one zmniejszyć stan napięcia psychofizycznego, spowodować odprężenie, poprawić samopoczucie. Renata Świetlik |
Terapia ryzyka dysleksji już w przedszkolu. | W naszym przedszkolu rozpoznajemy i pomagamy dzieciom ryzyka dysleksji w ten sposób, że otaczamy je kompleksową pomocą psychologiczno - pedagogiczną. W artykule opisuję zasady i sposób prowadzenia terapii pedagogicznej dzieci ryzyka dysleksji. Przemysława Matecka |
Wpływ stosowania kary i nagrody na wychowanie dziecka | Częstym następstwem bicia dzieci są różnego rodzaju nerwice i lęki (fobie) oraz wyzwalanie agresywności dzieci. Stosowanie kar w wychowaniu było jest i będzie sprawą kontrowersyjną. Dzieci są różne i sposób kierowania ich rozwojem też musi być zróżnicowany. Agnieszka Braksator |
Problem dziecka nadpobudliwego - ADHD | Dzieci z ADHD wymagają szczególnej opieki i cierpliwości ze strony rodziców. Dolegliwości związane z chorobą bardzo utrudniają im życie. Są mniej lubiane przez rówieśników, trudniej zdobyć im pochwałę rodziców oraz sukcesy w szkole. Dzieci te szczególnie potrzebują akceptacji i poczucia, że są kochane. Agnieszka Braksator |
Dziecko w strukturze społecznej grupy przedszkolnej | |  | Grupa przedszkolna jest grupą hierarchiczną. Na czele stoi formalny przywódca – nauczyciel. Wewnętrzna struktura tej grupy kształtuje się stopniowo gdyż powiązania między dziećmi, pozycja i ranga poszczególnych członków grupy rozwijają się w ciągu dłuższego czasu.
Jolanta Kowalik |
Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym w relacjach z rówieśnikami | |  | W porównaniu z dorosłymi rówieśnicy są bardziej użytecznymi partnerami w rozmowie szczególnie na dowolny temat, gdyż rozmowa dorosły-dziecko jest kontrolowana i podtrzymywana bardziej przez dorosłego niż przez dziecko. W kontaktach z rówieśnikami dzieci częściej zabierają głos a ich wypowiedzi są dłuższe, bardziej spójne i zróżnicowane gramatycznie niż w kontaktach z dorosłymi. Hanna Belicka |
Jaka muzyka dla malucha? | |  | Muzyka może być źródłem niepowtarzalnych przeżyć zarówno dla osoby dorosłej, jak i dla dziecka. Wyzwala ona potrzebę współuczestniczenia wyrażaną za pomocą ruchu, tańca lub śpiewu (nucenia). Wyjątkowo czułym odbiorcą muzyki jest mały człowiek. Małgorzata Podlewska |
Święto babci i dziadka | |  | Co roku, tuż po Świętach, w przedszkolach zaczyna się gorączkowe planowanie uroczystości z okazji Dnia babci i dziadka. Nauczycielki dokładają starań aby dzieci mogły najpiękniej jak potrafią obdarować Dziadków wierszykami, laurkami i mnóstwem całusów. I jak co roku zastanawiają się jaki upominek przygotować na tę szczególną imprezę.
Agata Wawer |
Zabawa jako forma aktywności człowieka | |  | Dziecko osiąga przyjemność przez sam przebieg zabawy bez względu na to, czy czynność ta ma uświadomiony cel czy też nie. Zabawa jest więc przyjemnością dla samego działania i jednocześnie powoduje rozwój osobowości dzieci.
Jolanta Kowalik |
Ferie zimowe dla dzieci | |  | Ferie zimowe dla dzieci to czas beztroskich zabaw na śniegu, szaleństwa na sankach i nartach. Czas odpoczynku, w którym nauka odchodzi na drugi plan, a nadają mu rytm własne przyjemności. Bardzo często okres ten kojarzony jest z wyjazdami dzieci poza teren miasta, jednakże w obecnych czasach bardzo mała liczba osób może sobie na to pozwolić.
Marta Żukierska i Anna Bereźnicka |
Pedagogika miłości, to sposób na eliminowanie agresji w grupie przedszkolnej | |  | Swoje pedagogiczne działania opieram przede wszystkim na tym, co jest bardzo dobrze znane, a co ja na swoje potrzeby nazwałam "pedagogiką miłości dusz dziecięcych"... Uważam, że nauczyciel w relacjach z wychowankami musi kierować się miłością - dzieci muszą czuć, że nauczyciel ich kocha, szanuje, że jest przejęty ich losem i pragnie ich szczęścia. Trzeba kochać dziecko i nauczyć je kochać. Trzeba mu oddać swoje serce. Iwona Dera |
Radosne czytanie | Opracowałam program autorski „Radosne czytanie”, który został zastosowany i sprawdził się! Dzieci, z którymi realizowałam program nauczyły się czytać bez siedzenia przy stolikach, na dywanie, bez składania literek, lecz poprzez swoją aktywność, podczas zabawy, tańca, śmiechu i radości! Iwona Dera |
Świadomy przedszkolak – czyli czym skorupka za młodu nasiąknie… | |  | Podsumowanie warsztatów organizowanych przez Fundację VERBA, niezależną organizację pozarządowa, która zajmuje się edukacją oraz przełamywaniem stereotypów funkcjonujących w odniesieniu do osób niepełnosprawnych. Głównym celem działalności jest wspieranie przemian związanych z postrzeganiem niepełnosprawności i działanie na rzecz poprawy jakości życia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
|
Kubusiowi Przyjaciele Natury | |  | Serdecznie zapraszamy przedszkola do udziału w programie „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. Program ma na celu edukowanie dzieci w zakresie przyrody i ekologii. Dzięki akcji dzieci i nauczyciele w przedszkolach otrzymują ciekawe materiały edukacyjne o tematyce przyrody i ekologii. Jest to akcja firmy Tymbark i marki KUBUŚ. W artykule znajdziecie odpowiedzi na pytania dotyczące akcji, jej celu i korzyści dla nauczycieli.
Daniel Karaś, koordynator akcji |
|
1 do 30 z 30 Zobacz archiwum |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
24 maja 2022 wtorek 1:11
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
REKLAMA
|
|
 |
|
|