MAŁE DZIECKO
 
RADY I PORADY
 
PRZEDSZKOLE
 
KĄCIK NAUCZYCIELSKI
 
     
PROBLEMY NASZYCH DZIECI

Forum > PROBLEMY NASZYCH DZIECI > Czy można pochopnie stawiać diagnozę o ADHD?
rozpocznij nowy wątek   |  lista wątków  |   lista kategorii  

Autor: Jola 24.10.2007 08:10  
Czy można pochopnie stawiać diagnozę o ADHD?
Moja koleżanka po raz 4 usłyszała, że jej 3,5 letnia córeczka ma ADHD. Dziewczynka dopiero 2-gi miesiąc chodzi do przedszkola. We wrześniu wcale się na nią nie skarżono. W październiku, jak gradowa burza, nauczysielka, która ją prowadzi stwierdza definitywnie: Pani dziecko ma ADHD.Dziwny zbieg okoliczności - dziewczynaka któregoś dnia spada z wysokich schodów - bo nauczycielka zostawiła dzieci same w sali, więc maluchy poczuły wolność. Rzeczywiście dziewczynka jest energiczna, ale moim zdaniem po prostu ma "temperament". Znam ją, jest bardzo radosna i uwielbia tańczyć oraz spiewać. Ale gdy ciągle słyszy: usiądź, nie rób tego, nie przeszkadzaj, teraz będziemy rysować itp.to chyba źle zadziałałoby na każde dziecko.Nauczycielka dopiero od 1,5 roku pracuje z małymi dziecmi (nigdy wcześniej nie była nauczycielem),a sama jest osobą bardzo kłótliwą, impulsywną i zawistną. Ponadto stwierdzając ADHD, nie prowadziła żadnych notatek czy obserwacji. Jak to rozumieć? Czy nauczyciel ma prawo stawiać tak drastyczne diagnozy dla rodzica, czy tylko powinien sugerować, podpowiadać?
wyślij odpowiedź


Autor: Ania 24.10.2007 21:18  
Odp
Nauczycielka nie może stwierdzić czy dziecko ma ADHD. Pełna diagnoza zawiera badanie EEG. Owszem psycholodzy czasem stwierdzają ale na podstawie długiego wywiadu przeprowadzonego z rodzicami oraz obserwacji dziecka. Może warto udać się do Poradnii Psych. - Ped. numer i adres powinna dać nauczycielka. Ważne żeby napisała opinię i opisała zachowania dziecka, które budzą jej niepokój. Poradnia może wysłać dziecko na dalszą diagnozę - na badanie EEG u psychiatry lub neurologa.Psycholog lub pedagog w Poradnii może napisać opinię w której dokładnie opisze jak należy postępować z dzieckiem jeśli rzeczywiście pojawiają się cechy ADHD. Warto pamiętać o jednym - nigdy zachowania, które przemawiają za ADHD nie mogą objawiać się w jednym miejscu np. tylko w przedszkolu. Są to zachowania w różnych miejscach na podwórku, w domu , w przedszkolu. Ja udałabym się do Poradnii aby doradzili co dalej i czy rzeczywiście jest to ADHD. Taka opinia może też pomóc nauczycielce która po prostu źle interpretuje zachowania dziewczynki. Jeśli stwierdzą ADHD to nauczycielka będzie musiała się wziąć to pod uwagę i inaczej traktować dziecko (np. normą jest że takie dzieci chodzą po sali w czasie zajęć i nie ma sensu je upominać co najwyżej stosować system nagród i pamiętać że 10 min skupienia dla ADHD to już sukces i należy się nagroda np.pochwała)a jeśli to nie jest ADHD to nauczycielka nie będzie miała na co zgonić. Dziwi mnie że nauczyciele tak łatwo szastają opiniami o ADHD bo tak na prawdę to nakłada na nich większy obowiązek doboru odpowiednich metod i technik pracy z dzieckiem, więc więcej pracy. To nauczyciel musi sobie również z tym problemem poradzić, nie tylko rodzić. I warto wymagać od nauczycieli aby zastanowili się nad programem wychowawczym dla takiego dziecka. Jako rodzice mamy do tego prawo.
wyślij odpowiedź

Autor: Kasia 26.10.2007 14:44  
odp
Na tyle,na ile się oriętuję to diagnozę o ADHD można postawić dopiero dziecku 7 letniemu, wcześniej można tylko przypuszczać i odnajdywać cechy które na to wskazują. A już na pewno nie może postawić takiej diagnozy przedszkolanka. Pozdrawiam.
wyślij odpowiedź

Autor: mama 31.10.2007 20:24  
moje zdanie
zgadzm sie ze nauczyciel nie powinien diagnozowac adhd moze odnalesc ceche w zachowaniu dziecka .nauczyciele powinni zastanowic sie jak postepowac z dzieckiem ruchliwym lub z tym co cierpi na adhd
wyślij odpowiedź

Autor: studentka 14.11.2007 22:43  
Odp:Odp
miałam ostatnio zajęcia z adhd prowadząca prowadzi terapie z dziećmi z adhd i aby steirdzić taka daoignozę u dziecka nie musi ono mieć 7lat ale nie mozna zrobić tego tak sbie, tylko po długim wywiadzie i występuje ona w wileu innych strefach nie tylko nadruchliwość ale i koncentracja uwaga, także związnaa jest z npo poppełnianiem błędów twa literówek a nauczycielka zastanowiłabym wsię czy jest osobą wykwalifikowaną bo moim zdaniem nie!!!! a takich uwag robić nie poiwinna!!! pozdrowienia dla mamy:)
wyślij odpowiedź

Autor: anna suligowska 15.11.2007 17:28  
adhd u 3,5 latki?
zaskoczylo mnie to ze nauczycielka tak ostatecznie stwierdzila ze dziewczynka ma adhd po miesiacu jej uczeszczania do placowki, bardziej bym sie zastanawiala czy ta pani nie ma klopotu osobistego lub pragnienia aby miec grupke bardzo spokojnych dzieci. A nawiasem mowiac bedac na miejscu mamy poprosilabym ta pania o wypisanie wszystkich niepokojacych ja zachowan i porozmawilabym czy aby to sluszne ze stawia taka szybka diagnoze,
wyślij odpowiedź

Autor: Piotrek 06.01.2008 10:34  
????
A kiedy "wynaleziono" ADHD?Czy za naszych czasów (20-30lat temu)było coś takiego?
wyślij odpowiedź

Autor: Elżbieta 12.03.2008 14:12  
odpo. dla Joli, choć nie tylko
Tak można postawić zbyt szybko diagnozę o ADHA. Nie kązda nadpobudliwość dziecka czy jego energia to ADHA. Schorzenie może postawić tylko psychiatra dziecięcy a nie pani z przedszkola! Drogie mamy dziecko z ADHA wilokrotnie powtarza tę samą czynnośc, nie może się zatrzymać choćby na chwilę, jest stale w ruchu, itp... Mały łobuziak czy temapramentna dziewczynka to jeszcze nie ADHA, to dziecko pelne energii, dziecko, któremu trzeba pozwolić ją wyładować na placu zabaw, spacerze, grze w piłkę, itp. Ja w swojej karierze zawodowej widziałam może dwa razy dziecko z ADHD. Pozdrawiam
wyślij odpowiedź

Autor: Elżbieta 12.03.2008 14:17  
odpowiedzialnośc opiekuna
Pani z przedszkola i szkoły nie może zostawić swoich podopiecznych bez właściwej opieki nawet na chwilę. Zgodnie z kodeksem karnym kto zaniedbuje obowiązkowi opieki nad małoletnim do lat 15 podlega karze pozbawienia wolności, zwłaszcza jeśli małoletni dozna szkody. Może Jolu przypomnij o tym pani z przedszkola zanim następnym razem swój brak odpowiedzialności przeniesie na domniemane schorzenie Twojego dziecka. Pozdrawiam, życzę uśmiechu
wyślij odpowiedź

Autor: Anna 31.10.2008 21:31  
Kryteria ADHD
Klasyfikacja Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego (DSM-IV)
Następujące kryteria muszą być spełnione, aby uprawnione było rozpoznanie ADHD:
A
(1) Sześć lub więcej z podanych poniżej objawów zaburzeń koncentracji uwagi musi utrzymywać się przez przynajmniej 6 miesięcy w stopniu utrudniającym adaptację (funkcjonowanie) dziecka bądź w stopniu niewspółmiernym do jego rozwoju.

ZABURZENIA KONCENTRACJI UWAGI
[dziecko] nie jest w stanie skoncentrować się na szczegółach podczas zajęć szkolnych, pracy lub w czasie wykonywania innych czynności. Popełnia błędy wynikające z niedbałości;
często ma trudności z utrzymaniem uwagi na zadaniach i grach;
często wydaje się nie słuchać tego, co się do niego mówi;
często nie stosuje się do podawanych kolejno instrukcji i ma kłopoty z dokończeniem zadań szkolnych i wypełnieniem codziennych obowiązków, jednak nie z powodu przeciwstawiania się lub niezrozumienia instrukcji;
często ma trudności ze zorganizowaniem sobie pracy lub innych zajęć;
nie lubi, ociąga się lub unika rozpoczęcia zajęć wymagających dłuższego wysiłku umysłowego - jak nauka szkolna lub odrabianie zajęć domowych;
często gubi rzeczy niezbędne do pracy lub innych zajęć np.: zabawki, przybory szkolne, ołówki, książki, narzędzia;
łatwo rozprasza się pod wpływem zewnętrznych bodźców;
często zapomina o różnych codziennych sprawach
(2) Sześć lub więcej z podanych poniżej objawów nadruchliwości i impulsywności (nadpobudliwości psychoruchowej) musi się utrzymywać przez przynajmniej 6 miesięcy w stopniu utrudniającym adaptację (funkcjonowanie) dziecka bądź w stopniu niewspółmiernym do jego rozwoju.

NADRUCHLIWOŚĆ
[dziecko] ma często nerwowe ruchy rąk lub stóp bądź nie jest w stanie usiedzieć w miejscu;
wstaje z miejsca w czasie lekcji lub w innych sytuacjach wymagających spokojnego siedzenia;
często chodzi po pomieszczeniu lub wspina się na meble w sytuacjach, gdy jest to zachowanie niewłaściwe - w szkole, w pracy , w domu;
często ma trudności ze spokojnym bawieniem się lub odpoczywaniem;
często jest w ruchu; "biega jak nakręcone";
często jest nadmiernie gadatliwe.
IMPULSYWNOŚĆ
często wyrywa się z odpowiedzią zanim pytanie zostanie sformułowane w całości;
często ma kłopoty z zaczekaniem na swoją kolej;
często przerywa lub przeszkadza innym (np. wtrąca się do rozmowy lub zabawy).
B
Niektóre upośledzające funkcjonowanie dziecka objawy zaburzeń koncentracji uwagi lub nadpobudliwości psychoruchowej (nadruchliwości, impulsywności) ujawniły się przed 7 rokiem życia dziecka.
C
Upośledzenie funkcjonowania dziecka spowodowane tymi objawami występuje w dwóch lub więcej sytuacjach (np. w szkole i w domu).
D
Stwierdza się klinicznie istotne upośledzenie funkcjonowania społecznego, zawodowego lub szkolnego (w zakresie edukacji).
E
Objawy u dziecka nie występują w przebiegu przetrwałych zaburzeń rozwojowych, schizofrenii lub innych psychoz i nie można ich trafniej uznać za objawy innego zaburzenia psychicznego (np. zaburzeń nastroju, lękowych, dysocjacyjnych lub nieprawidłowej osobowości).
Wg.:Diagnostic and Statistic Manual of Mental Disorders. Fourth Edition. Washington; American Psychiatric Association 1994, s. 78-85 - tłumaczenie M. Liwska, T. Wolańczyk, A. Kołakowski

ICD-10. Badawcze Kryteria Diagnostyczne.

Rozpoznanie zaburzeń hiperkinetycznych do celów badawczych wymaga stwierdzenia wyraźnie nieprawidłowego nasilenia zaburzeń uwagi, nadmiernej aktywności i niepokoju, które wzmagają się w różnych sytuacjach i utrzymują się w czasie, a które nie są spowodowane przez inne zaburzenia, takie jak autyzm i zaburzenia afektywne.

G1. Brak uwagi.
Co najmniej 6 z następujących objawów braku uwagi utrzymywało się przez co najmniej 6 miesięcy w stopniu prowadzącym do nieprzystosowania lub niezgodnych z poziomem rozwoju dziecka.
Częste niezwracanie bliższej uwagi na szczegóły lub częste beztroskie błędy w pracy szkolnej, pracy lub w innych czynnościach.
Częste niepowodzenia w utrzymaniu uwagi na zadaniach lub czynnościach związanych z zabawą
Często wydaje się nie słyszeć co zostało do niego (do niej) powiedziane
Częste niepowodzenia w postępowaniu według instrukcji albo w kończeniu pracy szkolnej, pomocy w domu lub obowiązków w miejscu pracy (ale nie z powodu zachowania opozycyjnego, ani niezrozumienia poleceń).
Często upośledzona umiejętność organizowania zadań i aktywności.
Częste unikanie lub silna niechęć do takich zadań, jak praca domowa wymagająca wytrwałego wysiłku umysłowego.
Częste gubienie rzeczy niezbędnych do niektórych zadań lub czynności, jak wyposażenie szkolne, ołówki, książki, zabawki lub narzędzia
Często łatwa odwracalność uwagi przez zewnętrzne bodźce.
Częste zapominanie w toku codziennej aktywności
G2. Nadmierna aktywność.
Co najmniej trzy z następujących objawów nadmiernej aktywności utrzymywały się przez co najmniej 6 miesięcy w stopniu prowadzącym do nieprzystosowania lub niezgodnym z poziomem rozwoju dziecka:
Często niespokojnie porusza rękoma lub stopami, albo wierci się na krześle
Opuszcza siedzenie w klasie lub w innych sytuacjach, w których oczekiwane jest utrzymanie pozycji siedzącej.
Często nadmierne rozbieganie lub wtrącanie się w sytuacjach, w których jest to niewłaściwe (w wieku młodzieńczym lub u dorosłych może występować jedynie poczucie niepokoju).
Często przesadna hałaśliwość w zabawie lub trudność zachowania spokoju w czasie wypoczynku.
Przejawia utrwalony wzorzec nadmiernej aktywności ruchowej, praktycznie nie modyfikowany przez społeczny kontekst i oczekiwania
G3. Impulsywność
Co najmniej trzy z następujących objawów impulsywności utrzymywał się przez co najmniej 6 miesięcy w stopniu prowadzącym do nieprzystosowania lub niezgodnym z poziomem rozwoju dziecka:
Często udziela odpowiedzi zanim pytanie jest dokończone.
Często nie umie czekać w kolejce lub doczekać się swej rundy w grach lub innych sytuacjach grupowych.
Często przerywa lub przeszkadza innym (np. wtrąca się do rozmowy lub gier innych osób).
Często wypowiada się nadmiernie bez uwzględnienia ograniczeń społecznych.
G4. Początek zaburzenia nie później niż w wieku 7 lat

G5. Całościowość
Kryteria są spełnione w więcej niż w jednej sytuacji, np. połączenie braku uwagi i nadaktywność występujące i w szkole i w domu lub zarówno w szkole, jak i w innych okolicznościach, gdzie dzieci są obserwowane, takich jak klinika (potwierdzenie takiej sytuacyjnej rozpiętości zwykle będzie wymagało informacji z więcej niż jednego źródła, relacje rodziców na temat zachowania w klasie mogą okazać się niewystarczające).

G6. Objawy G1-G3 powodują istotne klinicznie cierpienie lub upośledzenie w zakresie funkcjonowania społecznego, szkolnego lub zawodowego.

G7. Zaburzenie nie spełnia kryteriów całościowych zaburzeń rozwojowych, epizodu maniakalnego, epizodu depresyjnego, ani zaburzeń lękowych.

Wg.: Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD – 10, Badawcze Kryteria Diagnostyczne, Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Versalius” IPiN, Kraków-Warszawa 1998 – tłumaczenie Prof. dr hab. med. J. Wciórka.
wyślij odpowiedź

Autor: dodomodo 19.03.2009 23:04  
co do adhd od nauczyciela wychowania przedszkolnego
Ludzie.....pomyślcie jak łatwo nam oceniać innych a szczególnie nauczycieli :( z przedszkola nie zdając sobie sprawy jaka robotę odwalają za rodziców....nie usprawiedliwiam nauczycielki o nie-są różni ludzie i ludziska.
Sama pracuje w przedszkolu...i widzę co się teraz dzieje...spychologia-rodzice na nauczycieli zwalają obowiązek wychowania,czuwania itp.Pomyślcie tylko rodzic w domu ma swoje dziecko nauczyciel w przedszkolu 25!!!!-taki system mamy...niestety...i błędne koło się zamyka!!!Ja skończyłam studia na Uw mam dwie podyplomówki i uwierzcie sztylet w serce gdy czytam...jakieś tam przedszkolanki będą się wymądrzać!!!!!wymyślać.No moi drodzy!
Po pierwsze nigdy nie oddałabym swojego dziecka do grupy w której nie oddałabym nauczycielowi...
po drugie nauczyciel ma prawo zwrócić uwagę rodzicowi na negatywne zachowania dziecka....ale nie może jednogłośnie stwierdzić ADHD :( POTRZEBNE JEST MIN 6 MIESIĘCY WTEDY ROZMOWA Z RODZICAMI, Z DYREKCJĄ SKIEROWANIE DO PORADNI...EWENTUALNIE ZAPROSZENIE PSYCHOLOGA NA ZAJĘCIA ZA ZGODA RODZICÓW.
Ludzie nie popadajmy w paranoje...Pani ktra rozpoczęła ten post pisze moja koleżanka...tak a możne to matka powinna napisać i szukać pomocy....zwykle rodzice wypierają fakty i starają się odpychać tą myśl....może warto wtedy zwykle zaproponować nauczycielowi że chciałaby się poobserwować dziecko na zajęciach.Rodzice otwórzcie oczy...wasze dzieci czasami pragną tylko waszej uwagi!!!!!!
wyślij odpowiedź

Autor: m r 27.09.2011 16:43  
hmm
hmm wychowanie to nie zabawa, a milość i uwaga ale przede wszystkim racjonalna ocena
wyślij odpowiedź

Autor: Maja 06.08.2012 14:43  
ADHD to diagnoza na wszystko
Wśród psychologów, lekarzy i pedagogów istnieje obecnie moda na diagnozowanie ADHD. problem w tym, że każde zaburzenie, które objawia się zaburzeniami w autoregulacji emocji, nadpobudliwości, i zaburzeniach uwagi jest diagnozowane jako ADHD. NAWET AUTYZM!!!!!!!!!!!!!

Diagnozę ADHD przeprowadza się za pośrednictwem badań genetycznych, hormonalnych oraz neurobiologicznych. To badania fizyczne/somatyczne (lekarskie) a nie obserwacyjne, psychologiczne. Robią to wyspecjalizowane ośrodki a nie pani w poradni czy nauczyciel. proszę na to zwrócić uwagę.
wyślij odpowiedź

Autor: bubulinka 07.10.2013 22:40  
diagnoza
trudno ot tak postawić taką diagnozę, w dodatku tak małemu dziecku. adha jak inne schorzenia wymaga specjalistycznej diagnozy, obserwacji psychologa a nie, bo tak sie umanilo Pani Przedszkolance. Może mieć podejrzenia ale powinna zbyt pochopnie i samodzielnie wyrokowac w tej sprawie. Moje dziecko ma w klasie osobę ze zdiagnozowanym adhd i z tego co wiem robili jej badania, min eeg, czy jakoś tak. w kazdym razie mama dziewczynki bardzo sosbie chwalila. najlepiej skontaktować się ze specjalistą. ona była chyba tutaj: http://eeginstytut.pl/ A co do pani przedszkolanki, proponowałabym chyba zmianę, bo nie wydaje się być osobą godną zaufania, jak maluchy zostawia same :-(
wyślij odpowiedź


Dodaj swoją opinię
Tytuł:
Komentarz:
Imię, nazwisko:
Adres email:
 
  #####    #####   #######   #####  
 #     #  #     #  #        #     # 
       #        #  #        #     # 
  #####    #####   ######    #####  
 #              #        #  #     # 
 #        #     #  #     #  #     # 
 #######   #####    #####    #####  
Kod zabezp.:

     
 góra     powrót
© STEP   |   Design by 3xw.pl   |   Hosting Infocomp