MAŁE DZIECKO
 
RADY I PORADY
 
PRZEDSZKOLE
 
KĄCIK NAUCZYCIELSKI
 
     
PROBLEMY NASZYCH DZIECI

Forum > PROBLEMY NASZYCH DZIECI > kandydat na dyslektyka?
rozpocznij nowy wątek   |  lista wątków  |   lista kategorii  

Autor: bbb 10.10.2007 12:13  
kandydat na dyslektyka?
Mam pytanie do nauczycieli przedszkola oraz psychologów.
Czy w wielu 4 lat da się u dziecka przeprowadzić pierwsze badania na ryzyko wystapienia dysleksji w wieku późniejszym?
Synek emocjonalnie i intelektualnie rozwinięty jest bardzo dobrze. Mowa także. Ale z rozwojem motorycznym ma zbyt duże problemy jak na swój wiek.
Co mnie niepokoi:
- unika czynności manualnych takich jak: rysowanie, malowanie.Zachęcany do wspólnego malowania w domu, nie chce- zainteresowany jest tym przez chwilę. W związku z tym jego rysunki są jedną wielką pomazaną krechą.
- unika ćwiczeń fizycznych- na rytmice, gimnastyce korekcyjnej w przedszkolu, siedzi obok, nie chce brać udziału.Nie chce w ogóle iść do przedszkola w dzień, w którym jest gimnastyka. Na placu zabaw nie interesuje się żadnymi czynnościami wysiłkowymi typu: wspinanie się, wchodzenie na drabinki.Pozostaje huśtawka, karuzela, piaskownica, zabawy np. w plastikowym domku.Do reszty trzeba namawiać. Zachęcany jest cały czas do ruchu-rower,basen.Pływa w motylkach, na rowerku jeździ bez problemu-do pierwszej górki lub krawężnika. Za trudny podjazd-nerwy. Trzeba tłumaczyć.
-jedzenie.Od roku zupełnie samodzielne. Mimo dużego apetytu,ogólnie to je mozolnie,powolnie,a to "rozjeżdża" się bułka, to się coś wyleje, to do buzi za dużo napakuje. Jak na codzienne samodzielne jedzenie-radzi sobie cieniutko.
- ubieranie się-również samodzielne, od czasu pójścia do przedszkola.Kłopot z zamkiem od kurtki, nałożeniem skarpetek. Ubiera coś przeważnie tył na przód, zawsze z problemami.
Nad powyższymi czynnościami pracujemy codziennie- jak i panie w przedszkolu.Mam wrażenie, że pomimo chęci, sprawiają małemu zbyt duże trudności jak na 4 lata. W porównaniu do rozwoju umysłowego, fizyczny jest dość daleko w tyle.Martwi mnie nie jego niedoskonałość w samoobsłudze, ale niechęć do tego typu czynności, unikanie,frustracja tym,że mu coś nie wychodzi.Nie wiem czym to może byc spowodowane? Ma swoje "stałe" zainteresowania, przeważnie to zabawy, w których mały tworzy scenariusze wydarzeń za pomocą zabawek, buduje parkingi dla autek, urządza wyścigi, lubi bajki, maskotki. To w większości zabawy oparte na słowie, nie na ruchu.
Chwalę go bardzo często, pomagam w czynnościach, ale nie wyręczam. Akceptuję go takim jaki jest, wydaje mi się,że nie wymagam od niego więcej niż potrafi.Ma dobre warunki domowe, uwagę, atmosferę, jest przez nas kochany i nie sprawia kłopotów.
Ale jest mądrą, wesołą, dobrą "małą ciapką". To jest dla mnie problem, bo pewne czynności w przedszkolu wywołują u niego stres i niepewność. Nie lubi współdziałania. Podejrzani jesteśmy o to,że wszystko za dziecko robimy-a to nieprawda.
Nie chcę,żeby w przyszłości dzieci się z niego śmiały,że czegoś nie potrafi.
Może przesadzam, ale stąd pytanie o możliwość badania na dysleksję.A jeśli nie na to, to może w innym kierunku- tak by synka zachęcić.
wyślij odpowiedź


Autor: magda przedszkolanka 10.10.2007 19:55  
Odp:kandydat na dyslektyka?
odniosłam wrażenie że "za dużo oczekujecie..." jest gro 4 latków które nie potrafią zapiąć suwaka ( w mojej gr. 5latków większość ma problemy) wiele dzieci zakłada bluzke "tył na przód", itd. itp.
ja bym dała mu spokój na kilka tygodni, nie stymulowałabym go wcale, boję się ze dzieciak widzi wasze oczekiwania i tym faktem się zniechęca, "za bardzo chcecie", czasami odpuszczenie sobie przez dorosłych powoduje u dziecka "odpuszczenie blokady", otiera się i wszystkie umiejęności w cudowny sposób same przychodzą, ale to takie moje ustosunkowanie się do tego co odczułam po przeczytaniu tego wątku

nie jestem specjalistą od dysleksji, ale wiem że w tym wieku o dyslkeksji nie moze być mowy, ew. o grupie ryzyka dysleksji, ale to i tak raczej za wcześnie, powiedz mi czy synek układa puzzle, rozumie sens zagadek, rozwiązuje je? ze swoich obserwacji takich na codzień z pracy, zauważyłam że dzieci które nie rozwiązują zagadek bo w ogóle nie mają pojęcia po co pani czyta ten wierszyk i jeszcze chce żebym jej odpowiedział na pytanie którego ni esłyszę, i/lub nie potrafią układać puzzli mają problemy z nauką czytania
nie rozumiem jakiego współdziałania chłopiec nie lubi??? cechą rozwojową dla dziecka w tym wieku jest nieumiejętność współdziałania w zespole, dzieci 4 letnie zaczynają bawić się ze sobą co nie oznacza że wszystkie to robią
umie pływać, (nie ważne że w motylkach), jeździ na rowerze... że nie umie pod górkę - co z tego??? nabierze sił pojedzie, a może rower jest za ciężki???
z tego co piszesz synek wygląda na prawidłowo rozwijającego się chłopca, a wy rodzice - na nazbyt wymagających, ale podkreślam to są tylko moje odczucia po lekturze postu, zawsze mozecie zasiegnąć opinii psychologa dziecięcego, on wam wyjaśni szczegółowo co jest normą, a co należy stymulować, pozdrawiam
wyślij odpowiedź

Autor: Ania 24.10.2007 22:10  
Odp.
Dysleksję można stwierdzić dopiero u dziecka najwcześniej w trzeciej klasie SP a wiele pedagogów i psychologów najczęściej pełną diagnozę wydaje dopiero w klasie V, chyba że są jasne i niezaprzeczalne przesłanki że to dysleksja a nie nieharmonijny rozwój, który można za pomocą odpowiedniej stymulacji wyrównać. U dziecka 4 -letniego trudno cokolwiek stwierdzić. Może mieć tylko opóźniony rozwój motoryczny, który nadrobi niebawem. Obawiałabym się nadmiernej stymulacji - podstawa to zachować umiar, a jeśli to jest rzeczywiście dysleksja to dziecko napracuje się jeszcze w szkole za dwóch albo i trzech. Najgorsze jeśli już w tej chwili zniechęci się bo praca w szkole czeka go naprawdę ciężka. Warto jednak dać mu luzu i cieszyć się z każdych sukcesów nie wartościując. Każde dziecko ma swój własny rozwój i nie zawsze jest on zgodny z normami. Jeśli Panstwa dziecko będzie dyslektykiem jest jedna najważniejsza rzecz - musi czuć się że jest w jakiejś innej dziedzinie naprawdę dobry, musi mieć "odskocznię" od tych problemów wtedy jego poczucie wartości będzie stabilne, warto więc rozwijać zainteresowania synka i wzmacniać w nim mocne strony. Powodzenia :-)
wyślij odpowiedź


Dodaj swoją opinię
Tytuł:
Komentarz:
Imię, nazwisko:
Adres email:
 
  #####    #####   #######   #####  
 #     #  #     #  #    #   #     # 
       #  #            #    #     # 
  #####   ######      #      ###### 
 #        #     #    #            # 
 #        #     #    #      #     # 
 #######   #####     #       #####  
Kod zabezp.:

     
 góra     powrót
© STEP   |   Design by 3xw.pl   |   Hosting Infocomp