Strona główna    Prześlij do znajomego    Forum dyskusyjne    Pobierz banner    Kontakt
 
 
 
MAŁE DZIECKO
RADY I PORADY
 
PRZEDSZKOLE
 
KĄCIK NAUCZYCIELSKI
 
 
Internet
      Access denied for user 'trzyxwu_6'@'%' to database 'trzyxwu_6'No database selected
 

>> Małe dziecko >> Umiejętności i doświadczenia >> Wspieraj geniusz swojego dziecka!  

Wspieraj geniusz swojego dziecka!

Do ósmego roku życia tworzą się w ludzkim mózgu główne drogi nerwowe, odpowiedzialne za naukę - około 50 procent zdolności uczenia się rozwija się do czwartego roku życia, kolejne 30 procent kształtuje się przed ukończeniem przez dziecko ośmiu lat. Pierwsze lata są szczególnie ważne, również ze względu na wchłanianie ogromnych porcji informacji – podwalin późniejszego przyswajania wiedzy.


Pamiętajmy, że dzieci uczą się przez wszystkie zmysły! Jeden z największych autorytetów w dziedzinie metod twórczego wykorzystania umysłu – prof. Tony Buzan – porównał zachowanie noworodka z zachowaniem naukowca Isaaka Newtona. Jego zdaniem, trzymiesięczne dziecko, dostając do rąk kawałek papieru „chłonie go wszystkimi zmysłami”, czyli rozdziera papier (badając wytrzymałość na rozciąganie), analizuje pod kątem właściwości muzycznych (potrząsając), wkłada do ust (sprawdzając ekonomiczną lub socjologiczną przydatność materiału), a żując umieszcza w laboratorium chemicznym. Niemowlę w pełni używa swojego mózgu: myśli logicznie, analizuje i tworzy określony rytm przyczynowo-skutkowy. Wielu rodziców nie zdaje sobie sprawy, że w domowym łóżeczku właśnie dzieją się rzeczy wybitne!

Aby geniusz dziecka rozwijał się prawidłowo należy o niego dbać. Nie krępujmy ruchów dziecka, pozwalajmy pełzać, eksperymentować, odkrywać i popełniać błędy. Jeśli maluch będzie miał więcej okazji do pełzania szybciej nauczy się raczkować. Im będzie więcej raczkował – szybciej zacznie chodzić... Bawmy się! „Nawet piętnaście minut kołysania, masowania, turlania i głaskania wcześniaka wykonywane czterokrotnie w ciągu dnia znacznie poprawia jego koordynację ruchową, a co za tym idzie, zdolność uczenia się” (cyt. za doktor Ruth Rice z Teksasu). Skuteczna nauka zaczyna się wraz z momentem przyjścia dziecka na świat!


Dziecięce zdolności powinno się pielęgnować i rozwijać także w późniejszych latach. Pamiętając, że pracą najmłodszych jest zabawa, chcemy zaprosić dzieci (i ich rodziców) do wykonywania wyzwań Hobbarta. Idea jest prosta: dzieci, w dowolny sposób, realizują postawione przez Hobbart wyzwania a ich rodzice chwalą się efektami na specjalnym portalu www.hobbart.org. W całej idei nie ma miejsca na niezdrową rywalizację. Dzięki temu, że proces dodawania prac i „kontroli konta dziecka” jest w całości koordynowany przez rodziców, maluchy nie zboczą ze strony głównej i nie zrażą się negatywnymi komentarzami przypadkowych internautów (rodzic zawsze zatwierdza lub odrzuca komentarz dodany do pracy dziecka). Ideą portalu jest przeniesienie zaangażowania dzieci w obszar dobrze znany starszemu pokoleniu – czyli pozainternetową przestrzeń, pełną inspiracji.



Na Hobbart.org dzieci mogą pochwalić się zdobytą umiejętnością napisania własnego imienia (podejmując wyzwanie z dziedziny kaligrafii), zaprezentować prace plastyczne, pokazać efekt własnoręcznej uprawy rzeżuchy, czy np. zbadać glebę w ogrodzie. Wszystkie stawiane wyzwania mogą być robione przy pomocy rodziców, jednak z większością dzieci poradzą sobie same. Hobbart promuje radosne podejście do nauki, kreatywne wykorzystanie czasu na rozwijającą zabawę.


Dzieciństwo to krótki czas. Dlatego dbajmy o nasze pociechy, by mogły się cieszyć beztroskimi latami i zdobytą „wiedzą”, procentującą w przyszłości, jednocześnie pamiętając, że dzieciństwo rządzi się swoimi prawami. Doskonale podsumowała proces wychowywania Diane Loomans, w wierszu pt. Gdybym mogła wychować dziecko od nowa. Zachęcamy – uczmy się na błędach innych!



Gdybym mogła od nowa wychowywać dziecko,
częściej używałabym palca do malowania, niż do wytykania.
Rzadziej bym upominała, częściej przytulała.
Zamiast patrzeć na czas, dałabym sobie czas, by patrzeć.
Mniej bym dbała, by więcej wiedzieć;
wiedziałabym raczej, jak lepiej dbać.
Przestałabym bawić się w osobę poważną,
a zaczęła poważnie się bawić.
Częściej byśmy wspinali się na drzewa i puszczali więcej latawców
Przebieglibyśmy więcej łąk i obejrzeli więcej gwiazd.
Mniej bym szarpała, a więcej przytulała.
Rzadziej bym egzekwowała, a częściej wspierała.
Najpierw budowałabym poczucie własnej wartości,
a dopiero potem dom.
Nie uczyłabym miłości do siły, lecz siły miłości.


O portalu: Hobbart.org to pełne kreatywnych wyzwań wyjątkowe miejsce w Internecie, przeznaczone dla dzieci do lat 16. Portal jest całkowicie darmowy i bezpieczny w użytkowaniu, a dziecięca aktywność kontrolowana jest przez rodziców. Projekt dofinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. www.hobbart.org

 
 
 
 
 
     
 
26 października 2021 
wtorek 7:09
 
HOME
FORUM
PORADNIE
PRZEDSZKOLA
 
 

REKLAMA

Access denied for user 'trzyxwu_6'@'%' to database 'trzyxwu_6'No database selected


 góra     powrót
© STEP   |   Design by 3xw.pl   |   Hosting Infocomp