Strona główna    Prześlij do znajomego    Forum dyskusyjne    Pobierz banner    Kontakt
 
 
 
MAŁE DZIECKO
RADY I PORADY
 
PRZEDSZKOLE
 
KĄCIK NAUCZYCIELSKI
 
 
Internet
     
 

>> Małe dziecko >> Umiejętności i doświadczenia >> Czy u małych dzieci możemy rozwijać inteligencję emocjonalną? 

Czy u małych dzieci możemy rozwijać inteligencję emocjonalną?

Termin „inteligencja emocjonalna” użyty po raz pierwszy w 1990 r przez amerykańskich psychologów. Stosowano go dla określenia cech emocjonalnych, które wydają się ważne dla osiągnięcia sukcesu. Są nimi:
- empatia - wczuwanie się w stany emocjonalne innych osób,
- umiejętność wyrażania i rozumienia uczuć,
- umiejętność kontrolowania złości,
- niezależność
- umiejętność dostosowania się do zmian,
- budzenie sympatii,
- umiejętność rozwiązywania problemów międzyludzkich,
- wytrwałość,
- przyjazny stosunek do ludzi i świata,
- grzeczność,
- okazywanie szacunku innym,
- asertywność.

Podstawową publikacją która rozpowszechniła koncepcję inteligencji emocjonalnej na całym świecie była książka pt. „Inteligencja emocjonalna” Daniela Golemana –bestseller- wydana w 1995r.

Problematykę inteligencji emocjonalnej przydatną u dzieci w wieku przedszkolnym: można zasygnalizować grupując w czterech obszarach tematycznych.

Rozwój etyczny czyli umiejętności związane z moralnością, odróżnianie zachowania dobrego od złego, opieka, uprzejmość, dzielenie się z innymi. Odczuwanie wstydu, poczucia winy, gniewu, w obliczu łamania zasad moralnych.

Empatia i troska o innych ludzi którego częścią jest zdolność do miłości, to dwie najważniejsze pozytywne emocje które kształtują moralny rozwój dziecka.

Uczciwość i moralność. Wraz z wiekiem dzieci zaczynają rozróżniać i stopniować rodzaje kłamstw, pewne z nich uznając za gorsze. Dziecko przedszkolne najczęściej ucieka się do kłamstwa aby ukryć coś co mu nie wyszło lub jeszcze tego nie potrafi, albo chce zwrócić na siebie uwagę, a także gdy boji się konsekwencji i chce uniknąć odpowiedzialności. Dopiero w wieku czterech lat dzieci zaczynają rozumieć, że oszustwo jest czymś złym.

Rozwiązywanie problemów. Nauka rozwiązywania problemów przez dzieci to poznawanie możliwości i nabywanie umiejętności i alternatywnego widzenia i określania zdarzeń. O ile wcześniej zaprezentowane obszary nie są dla większości rodziców i nauczycieli problematyką nieznaną to właśnie „rozwiązywanie problemów” należy szerzej zaprezentować. Każdy z nas jak i dziecko spotykamy się codziennie z wieloma sytuacjami w których musimy opanowywać wzburzenie, znajdować trudne rozwiązania, bronić się przed nieprawdziwymi zarzutami, czy też niespodziewanym atakiem w różnej formie. Nasze doświadczenie zebrane w okresie całego życia pomaga nam w tym, lecz mimo to jakże często stajemy bezradni „jak dzieci”. Cóż dopiero dziecko które dopiero poznaje i gromadzi pierwsze doświadczenia w zakresie zachowań i stosunków społecznych. Jeśli dziecko spotyka się z sytuacjami trudnymi, a nie poznało sposobów rozwiązywania trudnych problemów zachowa się tak jak jego intuicja, osobiste cechy i doświadczenie radzą. Zatem w skrajnych przypadkach poddadzą się przemocy albo zaatakują broniąc lub forsując swoje racje. Jeśli takie reakcje się utrwalą ponieważ przynosiły rozwiązanie problemu staną się sposobem na życie i trudno będzie potem te przyzwyczajenia zmienić. Często jednak stają się balastem utrudniającym osiągnięcie powodzenia i sukcesów w życiu. Małe dziecko podobnie jak uczy się chodzić i wykonywać wszystkie czynności winno uczyć się rozwiązywania problemów. Zapraszamy do przeczytania dalszych artykułów i publikacji na ten temat.

Elżbieta Uniewska
 
 
 
 
 
     
 
9 kwietnia 2020 
czwartek 4:02
 
HOME
FORUM
PORADNIE
PRZEDSZKOLA
 
 

REKLAMA




 góra     powrót
© STEP   |   Design by 3xw.pl   |   Hosting Infocomp