Strona główna    Prześlij do znajomego    Forum dyskusyjne    Pobierz banner    Kontakt
 
 
 
MAŁE DZIECKO
RADY I PORADY
 
PRZEDSZKOLE
 
KĄCIK NAUCZYCIELSKI
 
 
Internet
     
 

>> Małe dziecko >> Kochamy i wspomagamy >> Bawiąc – uczyć, ucząc – bawić 

Bawiąc – uczyć, ucząc – bawić

Dzieci uwielbiają być aktywne, uwielbiają ruch. To ich naturalny żywioł. W okresie przedszkolnym zabawy i gry są dla dziecka podstawową, dominującą formą aktywności ruchowej. Dzieci uczą się podczas zabawy. Co najważniejsze, podczas zabawy dzieci uczą się, jak się uczyć.
Należy podkreślić, że zajęcia ruchowe stanowią ważny i nieodłączny element w procesie przyswajania informacji przez dziecko oraz służą zaspokojeniu naturalnej w tym wieku potrzeby aktywności fizycznej.
Ruch i zabawa wyzwalają w dziecku radość, stają się ono otwarte i chętne do poznawania nowych rzeczy, gotowe, by w naturalny i swobodny sposób przyswajać sobie dodatkową wiedzę przekazywaną przez nauczyciela. Właśnie w zabawie dziecko zaczyna kształtować swoje zdolności umysłowe: spostrzeżenia, wyobraźnię, pamięć, uczucia i wolę. W sposób niewymuszony można przybliżać mu świat i wartości ludzi dorosłych. Nigdzie tak łatwo jak w zabawie nauczycielowi nie udaje się zbliżyć do dziecka, zdobyć jego zaufania, a w konsekwencji wpływać na kształtowanie jego pozytywnej postawy.


W czasie zabaw i gier ruchowych dzieci:

• lepiej poznają siebie samych,
• rozwijają zdolność dokładnego obserwowania i oceniania pozostałych uczestników,
• rozwijają zdolność wczuwania się w sytuację drugiej osoby i odpowiedniego nastawienia do niej,
• budują poczucie własnej wartości,
• trenują swoje zdolności motoryczne, jak np. umiejętność szybkiego reagowania,
• podczas zabawy mogą pokonać zakorzenione nieprawidłowe wzorce zachowań,
• rozwijają zdolności do rozwiązywania problemów i przezwyciężania trudności, a także odnoszenia sukcesu,
• rozwijają wyobraźnię, pomysłowość, zdolność do współpracy, dzielenia się, pomagania.

Wiele gier i zabaw ruchowych ćwiczy umiejętność kontrolowania emocji, daje okazję do wyładowania nadmiaru energii i odreagowania napięć emocjonalnych, przeciwdziała agresji.
Ruch umożliwia również dziecku ćwiczenie takich umiejętności, które jeszcze nie zostały przez nie należycie opanowane, lub ich opanowanie sprawia mu trudności np.: orientowanie się w przestrzeni według umownych oznaczeń, albo szybka orientacja w zmianie sytuacji w grze, bądź też niedostateczna sprawność manualna. Jeżeli opanowanie takich trudnych dla dziecka umiejętności będzie wplecione w zabawę, to istnieje szansa na to, że dziecko opanuje je szybciej, jego uwaga nie będzie skupiona wprost na tym, co sprawia mu trudność, ale na przyjemności, jaką niesie ze sobą zabawa. Radosny nastrój towarzyszący zabawom znosi bariery i wyzwala u dzieci odwagę.

Prowadząc zajęcia ruchowe warto zwrócić uwagę na trzy istotne elementy:

1. Racjonalne stopniowanie trudności- Nie wszystkie dzieci są na tym samym poziomie rozwoju fizycznego. To, co jednemu dziecku przychodzi z łatwością, dla innego , o słabszej kondycji, będzie dużo trudniejsze do wykonania, i często staje się źródłem dodatkowego stresu. Warto więc wybierać takie gry i zabawy, które dają szansę wykazania się każdemu dziecku. Dzieci szybko opanowują określone umiejętności w zajęciach ruchowych. Kiedy wychowawca widzi, że określona umiejętność nie stanowi już problemu dla żadnego dziecka, naturalnym etapem staje się wprowadzenie nowych elementów gier i zabaw o nieco wyższym stopniu trudności.

2. Różnorodność zajęć- Gry i zabawy nie powinny być monotonne, często powtarzane te same ćwiczenia powodują u dziecka znużenie i brak entuzjazmu. Dzieci lubią nowości są chłonne poznawania nowych umiejętności, dlatego ważne jest wprowadzenie różnego rodzaju gier i zabaw, przeplatanie ze sobą kilku całkowicie odmiennych zajęć. Ten element zaskoczenia- niespodzianki w co dziś zgramy, w co się będziemy bawić, stanowi dla dziecka dodatkową atrakcję, sprawi, że tym chętniej będzie ono brało udział w zajęciach.

3. Zaktywizowanie wszystkich partii mięśni- Ważny jest taki dobór gier i zabaw, aby rozruszać całe ciało dziecka, w miarę możliwości wszystkie partie jego mięśni.
Przed przystąpieniem do jakichkolwiek zajęć ruchowych bardzo istotnym elementem jest właściwe przeprowadzenie rozgrzewki, przygotowanie dziecka do większej aktywności fizycznej, natomiast po zakończeniu zabawy, stopniowe wyciszenie dziecka.

Mówiąc o wartości gier i zabaw ruchowych w odniesieniu do dzieci należy podkreślić jeszcze jeden dodatkowy element, którego wielu nauczycieli często nie bierze pod uwagę, a który jest bardzo ważny dla dziecka. Jest, to czynne zaangażowanie samego wychowawcy w zabawy i gry, które prowadzi. Nie jest on wówczas jedynie obserwatorem, koordynatorem, ale staje się dla dziecka partnerem w zabawie, kimś, z kim może się ono podzielić swoimi wrażeniami, komu może zaufać i kto go rozumie, ponieważ sam uczestniczył z dzieckiem w tym doświadczeniu.

Pamiętajmy : Ruch to radość !

Ewa Krzesiwczyk
 
 
 
 
 
     
 
2 kwietnia 2020 
czwartek 8:23
 
HOME
FORUM
PORADNIE
PRZEDSZKOLA
 
 

REKLAMA




 góra     powrót
© STEP   |   Design by 3xw.pl   |   Hosting Infocomp