Strona główna    Prześlij do znajomego    Forum dyskusyjne    Pobierz banner    Kontakt
 
 
 
MAŁE DZIECKO
RADY I PORADY
 
PRZEDSZKOLE
 
KĄCIK NAUCZYCIELSKI
 
 
Internet
     
 

>> Małe dziecko >> Kochamy i wspomagamy >> Dziecko uczy się czytać 

Dziecko uczy się czytać

Zanim Wasze ukochane dziecko zacznie płynnie czytać i zacznie rozumieć, co właściwie czyta musi przejść wiele faz nauki czytania. My też przechodziliśmy przez ten niełatwy proces, lecz nikt już z nas nie pamięta jak trudno nam było.
Wyobraźcie sobie swojego 4 lub 5 – letniego maluszka, który bierze do ręki książeczkę z przepięknymi obrazkami. Wiesz co widzi? Widzi ilustracje i nieznane znaczki. Jakieś robaczki, krzaczki, kreseczki i kółeczka zapisane obok siebie. Tekst jest, bowiem szeregiem umownych znaków. My ten cudowny kod już znamy, ale dziecko dopiero musi go przetworzyć i zapamiętać.
Zanim więc zaczniemy denerwować się i myśleć „Dlaczego jeszcze nie czyta…”, pozwolę sobie przypomnieć Wam jak to z tą nauką bywa. Najpierw dziecko weźmie książeczkę z poważną miną i zacznie snuć piękną historię o rycerzach, księżniczkach itp. Nasze mądre i bystre dziecię zacznie po prostu improwizować. Baw się więc z maluszkiem. Wybierz książeczki obficie ilustrowane, później w książkach będzie coraz więcej treści, a obrazków mniej.
Gdy maluch kończy dwa latka, można wprowadzić książeczki, które można czytać- dosłownie - razem z nim. Jak one wyglądają? Jest to tekst połączony z rysunkami. Niektóre słowa są po prostu zastąpione narysowaną rzeczą lub bohaterem. Odgadnięcie ich nazwy należy wówczas do małego czytelnika. Podczas takiego czytania, dziecko uczy się nie tylko nowych słów, ale także poznaje (jeśli rysunki są podpisane ) ich graficzny wygląd. Potem łatwiej jest mu uczyć się czytać samemu.
Po pewnym czasie, kiedy nasz smyk pozna już litery, zaczyna rozpoznawać je w tekście.

Każde dziecko ciekawe jest świata. Ćwiczy zatem nowo poznaną umiejętność, łączy głoski w sylaby, sylaby w wyrazy, a wyrazy w zdania. Potrzeba do tego dużo czasu i energii, bo czytanie bajeczki dla dziecka, to jak czytanie ustawy przez dorosłego. Wracamy kilkakrotnie do jednego zdania, nie potrafimy się skupić, bo jest nam trudno „złapać” sens i zrozumieć całość. Przykład:
„Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. 2001)

Art. 1. 1. Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej ustawie.
2. Przepisy ustawy nie naruszają przepisów innych ustaw określających odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami publicznymi.
Art. 2. 1. Każdemu przysługuje, z zastrzeżeniem art. 5, prawo dostępu do informacji publicznej, zwane …”


Nasze dziecko zaczyna coraz częściej obcować z tekstem. Dorośli wspomagają tą naukę kiedy po przeczytaniu kilku zdań zadają pytania pomocnicze. Ćwiczenia te pozwalają osiągnąć końcowy etap, a nasz kilkulatek potrafi w swej nowej umiejętności odnaleźć przyjemność i swobodnie odbiera informacje pisane z otaczającego świata.
Dziecko nareszcie wie co czyta, wie po co czyta i czyta dla przyjemności.


PAMIĘTAJ DROGI RODZICU!

Jeśli pragniesz w domu pomóc dziecku i uczyć je czytać to:

Po pierwsze - nie zmuszaj go do nauki lecz zachęcaj do zabawy, bo dziecko najlepiej uczy się przez zabawę.

Po drugie - nie ucz dziecka alfabetu, bo wypowiadając go mówimy: „a”, „be”, ce”, „de”, „e”, „ef”,… „em” itd.. Nasza pociecha zamiast „ m-a-m-a”, przeczyta, bowiem „em-a-em-a”.

Po trzecie - spółgłoski wypowiadaj krótko i czysto, bez dodawania wyraźnego „y”: a więc: /fffffff/, /zzzzzzz/, /mmmmmm/, /szszszszsz/ zamiast /fy/, /zy/,/my/, /szy/. W innym wypadku wasze dziecko zamiast słowa: „sz-a-f-a” przeczyta: „szy-a-fy-a”.

NA KONIEC ZAPAMIETAJCIE, ŻE:
Klasy „0” powstały dla wyrównywania szans edukacyjnych dzieci rozpoczynających naukę szkolną. W zamyśle chodziło o te maluchy, które z jakiegoś powodu nie uczęszczały wcześniej do przedszkola. Normą jest, iż przyszły pierwszoklasista kończąc „zerówkę” nie umie płynnie czytać ani pisać. Po prostu ma jeszcze na to czas!!!



Aleksandra Felis-Gajtkowska
 
 
 
 
 
     
 
21 sierpnia 2019 
środa 14:32
 
HOME
FORUM
PORADNIE
PRZEDSZKOLA
 
 

REKLAMA




 góra     powrót
© STEP   |   Design by 3xw.pl   |   Hosting Infocomp